Przejdź do głównej zawartości

Cholesterol, badania i przemysł jajczarski


Dodatek do artykułu "Cholesterol w diecie a najnowsze zalecenia Amerykańskiego Komitetu Doradczego ds. żywienia" autorstwa prof. Johna A. Scharffenberga z Loma Linda University, który został zamieszczony na blogu dnia 27 lipca 2015 roku.

Wielu naukowców potwierdza opinię, że spożywany przez nas cholesterol jest istotnym czynnikiem ryzyka w przypadku chorób serca.

W jesiennym wydaniu Good Medicine Komitet Lekarzy na Rzecz Medycyny Odpowiedzialnej [ang. Physician’s Committee for Responsible Medicine] opublikował następujące oświadczenie:

„Setki badań przeprowadzonych w ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat wykazały, że spożywany przez nas cholesterol przyczynia się do zwiększenia stężenia cholesterolu we krwi. Podsumowanie wyników tych badań stanowią cztery metaanalizy przeprowadzone w latach 1992 – 2001”.

W 1992 roku czasopismo naukowe American Journal of Clinical Nutrition poinformowało, że wśród osób, które wcześniej nie spożywały cholesterolu, dodanie do diety produktów zawierających cholesterol powodowało istotny wzrost stężenia cholesterolu w surowicy krwi. Dodanie większej ilości cholesterolu do diety osób regularnie spożywających jego znaczne ilości wywołało mniej widoczny efekt. Cholesterol zawarty w produktach spożywczych zwiększa jednakże stężenie cholesterolu w surowicy w przypadku obydwu grup badanych.

W związku z tym, że kwestia cholesterolu w diecie została rozstrzygnięta w sposób naukowy, rząd przestał finansować dalsze badania. Zajęli się tym natomiast producenci jajek. „Z 41 badań przeprowadzonych w 1992 roku w ramach pierwszej metaanalizy 29% zostało sfinansowanych przez producentów jajek. Dwadzieścia lat później, w 2013 roku, liczba ta wzrosła do 92%.  Prawie wszystkie badania dotyczące cholesterolu w diecie są zatem finansowane przez producentów jajek”.

“W lipcu (2015) American Journal of Clinical Nutrition opublikował wyniki kolejnej metaanalizy, które potwierdzają, że spożywanie cholesterolu zwiększa jego stężenie we krwi”. W towarzyszącym tym wynikom artykule wstępnym stwierdzono, że nadal powinniśmy uważać na zawartość cholesterolu w naszej diecie.

Badania nad wpływem spożywanego przez nas cholesterolu mogą być przeprowadzane w taki sposób, by została potwierdzona opinia producentów jajek. Można porównywać jajka z innymi produktami bogatymi w cholesterol lub tłuszcz i dzięki temu wykazać, że jajka nie są tak szkodliwe jak mięso. Gdy dodajemy jajka do naszej diety, stężenie cholesterolu we krwi rzeczywiście wzrasta. Jeśli jednak w tym samym czasie zmniejszona zostanie ilość spożywanych kalorii lub tłuszczów nasyconych, badanie może wykazać, że stężenie cholesterolu nie uległo zmianie lub że doszło nawet do jego obniżenia. Często badaniu poddawane są tak niewielkie próbki, że nie jest możliwe wykazanie statystycznie istotnych efektów, co określane jest jako brak efektu, gdy w rzeczywistości efekt się pojawił. W takim przypadku zazwyczaj utrzymuje się, że tylko niektórzy ludzie są podatni na wpływ cholesterolu w diecie. Badania finansowane przez producentów jajek nie biorą również pod uwagę innych opracowań, które wykazały istotny wpływ spożywanego cholesterolu na jego stężenie we krwi.

Prof. John A. Scharffenberg
Loma Linda University, USA

Tłumaczenie: Natalia Charif

Komentarze

Popularne posty

Witamina B12 - fakty i mity

Nagranie wykładu dr. Romana Pawlaka z USA poświęconego kwestii zapobiegania niedoborom witaminy B12. Wykład odbył się dnia 20 lipca 2013 r. w Poznaniu, w ramach działalności Stowarzyszenia Promocji Zdrowego Stylu Życia. W zdecydowanej większości przypadków okazuje się, że wiedza jaką posiadamy odnośnie witaminy B12 w świetle aktualnych doniesień naukowych jest nieprawdziwa. Niedobór witaminy B12 występuje dość powszechnie na całym świecie. W grupie osób narażonych na jej niedobór znajdują się miedzy innymi weganie (ludzie, którzy nie spożywają mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego), laktoowowegetarianie (osoby, które nie spożywają produktów mięsnych, ale włączają do diety produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak mleko, przetwory mleczne i jajka), osoby po 50 roku życia, niezależnie od ich diety, osoby, które poddały się operacji żołądka lub którym wycięto dolną część jelita cienkiego, a także osoby chorujące na AIDS. Inni, w tym np. osoby chorujące na cukrzycę, a także każ...

Czy cholesterol z jajek, mięsa, masła, mleka i smalcu faktycznie nie szkodzi?

Na antenie Polskiego Radia jakiś czas temu ukazała się  rozmowa z gośćmi redaktora Romana Czejarka o "największych mitach żywieniowych", w której dziennikarka Krystyna Naszkowska, autorka książki "Jedz co chcesz. Sąd nad polskim stołem" twierdzi, że wiedza specjalistów, osób mających ogromną wiedzę na temat żywności, często nie przedostaje się do opinii publicznej i dlatego społeczeństwo tkwi w stereotypach. Uważa, że pogląd głoszący, iż cholesterol jest naszym potwornym wrogiem jest największym oszustwem, a jaja możemy jeść w dowolnej ilości, bo są zupełnie nieszkodliwe. Wiele podobnych w treści informacji znajduje się także w Internecie. Można spotkać nawet specjalistów, którzy mają kompletnie odmienne spojrzenie na ten sam problem. To budzi niepewność i brak zaufania do instytucji służby zdrowia, bowiem społeczeństwo oczekuje konkretnych, jednolitych zaleceń. Trzeba pamiętać, że każdego roku towarzystwa naukowe czy grupy robocze z różnych dziedzin publikują...

O aromaterapii i olejkach eterycznych – wykładu w Busku-Zdroju

Aromaterapia jako dziedzina fitoterapii łączy wielowiekową tradycję z nowoczesną wiedzą naukową. Znajduje zastosowanie jako metoda uzupełniająca w profilaktyce zdrowotnej i poprawie jakości życia, wykorzystując olejki eteryczne, czyli lotne, biologicznie czynne związki chemiczne pozyskiwane z różnych części roślin. Olejki te wykazują określone właściwości farmakologiczne. Kluczowe znaczenie ma właściwy ich dobór, jakość chemiczna oraz bezpieczne formy stosowania.  Podczas prelekcji omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia: czym jest aromaterapia i na jakich zasadach się opiera, ​jaka jest historia aromaterapii, jak wpływają olejki eteryczne na ciało i umysł, jak bezpiecznie i świadomie stosować olejki w codziennym życiu. Wykład skierowany jest do osób zainteresowanych naturalnymi metodami dbania o zdrowie, równowagę i dobre samopoczucie – zarówno do początkujących jak i tych, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę. Zapraszamy do wspólnego odkrywania świata zapachów i ich niezwykłe...

O aromaterapii i olejkach eterycznych – wykład we Wrocławiu

W ramach Ogólnopolskiego Spotkania Kobiet organizowanego w dniach 20-22 marca 2026 r. we Wrocławiu, uczestniczki miały możliwość wziąć udział w różnych programach, których celem było wzajemne wsparcie, inspiracja i motywacja kobiet do życia jako dar dla drugiego człowieka.  Główna mówczyni, Sylvia Mendez, uczyła jak demaskować ograniczające przekonania i przekuwać wewnętrzne przeżycia w świadome i odważne działanie. Była to inspirująca lekcja zarządzania własnym wnętrzem w oparciu o ponadczasowe wzorce. W niedzielę natomiast odbyła się prelekcja na temat aromaterapii i olejków eterycznych, którą przedstawiła Agata Radosh ze  Stowarzyszenia Promocji Zdrowego Stylu Życia – Sięgnij Po Zdrowie. Słuchaczki poznały m.in. historię aromaterapii, działanie olejków eterycznych na ciało i umysł oraz zasady bezpiecznego stosowania olejków w codziennym życiu. Organizatorem zjazdu była Misja Kobiet przy Zarządzie Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego.

Mięso królicze — jeść, czy nie jeść

W czasie robienia dzisiejszych zakupów, nawiązała się między mną, a sprzedającym ciekawa rozmowa. Problem dotyczył jedzenia mięsa z królika. Powiedziałam, że nie uważam biblijnego podziału zwierząt na "czyste" i "nieczyste" jedynie za przepis ceremonialny, i że zasady diety biblijnej, będące wyrazem troski o zdrowie człowieka, nadal obowiązują. W związku z tym, mięso królicze nie powinno być spożywane przez ludzi. Mój rozmówca słysząc to, odrzekł zaskoczony: "Ale przecież to takie zdrowie mięso!". Nie dowierzał. Chciał poznać powody, dla których Pismo Święte zabrania jedzenia mięsa z królika. Zaczynając więc od anatomii i fizjologii, przedstawiłam fakty dotyczące tej kwestii. Rynek spożywczy promuje mięso królicze, reklamując, że należy do mięs delikatnych i dietetycznych, więc może konkurować z drobiem i rybami. Pismo Święte jednak nie bez powodu zalicza królika do zwierząt, które Bóg uznał za tzw. nieczyste (nie nadające się do spożycia). Rozwój bada...